Concerten

Grootse en volle koorklanken op 30 november in de Kloosterkerk

Drie grootse koorwerken klinken op 30 november in de Kloosterkerk in Den Haag. Op de overgang van herfst naar winter zingt Excelsior de Mis in D van Dvořák, het Te Deum van Bruckner en de Christmas Cantata van Pinkham. Een afwisselend programma met een verrassend, ritmisch slotakkoord. Dit alles begeleid door een niet alledaags ensemble van koperblazers – dit moet je horen!

Antonín Leopold Dvořák (1841-1904)

Antonín Leopold Dvořák werd geboren op 8 september 1841 in Nelahozeves, Bohemen (nu Tsjechië). Hij kreeg zijn eerste vioollessen van zijn vader en koos dankzij zijn leraar Antonín Liebermann voor een loopbaan in de muziek. Dvořák haalde inspiratie uit de volksmuziek van Moravië en Bohemen, en uit zijn geloof.

Voor een vriend schreef hij de Mis in D en dirigeerde zelf de eerste uitvoering in 1887. Omdat de kapel klein was, schreef hij de eerste versie voor solisten en orgel. In 1892 maakte hij een versie voor orkest.

Van 1884 tot 1896 reisde Dvořák vaak naar Engeland voor concerten, waar zijn werk goed werd ontvangen. Van 1892 tot 1895 woonde hij in Amerika, waar hij directeur werd van het National Conservatory in New York. Tijdens zijn verblijf daar schreef hij de beroemde Negende symfonie ‘Uit de nieuwe wereld’, die door zijn ervaringen in Amerika werd beïnvloed. Daarna keerde hij terug naar Bohemen en richtte zich op kamermuziek, wat een meer intieme vorm van muziek maken is.

Dvořák wordt beschouwd als een van de belangrijkste componisten van de late Romantiek vanwege zijn unieke combinatie van volksmuziek en klassieke muziek. Hij stierf op 1 mei 1904 in Praag.

 

Anton Bruckner (1824-1896)

Anton Bruckner werd geboren op 4 september 1824 in Ansfelden, Oostenrijk. Muziek en geloof waren belangrijke onderdelen van zijn jeugd. In 1848 werd hij organist en in 1868 verhuisde hij naar Wenen om zijn muziekcarrière verder te ontwikkelen. Hoewel hij vaak onzeker was over zijn lange symfonieën, werd hij toch beroemd als orgelspeler dankzij zijn talent voor improvisatie.

Aan het einde van zijn leven kreeg hij erkenning als componist, vooral na de uitvoering van zijn Zevende Symfonie in 1884, die een groot succes was. Ook zijn Vierde Symfonie werd later populair. In 1884 schreef hij het grote koorwerk Te Deum, dat hij opdroeg aan God. De eerste uitvoering vond plaats in 1885 in Wenen en werd goed ontvangen. Het Te Deum begint met een indrukwekkende fanfare en straalt grootsheid en spirituele intensiteit uit. Dit werk blijft geliefd bij koren en orkesten over de hele wereld.

Bruckner stierf op 11 oktober 1896 in Wenen. Hij werd begraven onder het orgel van het internaat waar hij na de dood van zijn vader opgroeide en waar hij zijn muzikale talent wist te ontplooien.

 

Daniel Pinkham (1923-2006)

Daniel Pinkham was een Amerikaanse componist en muziekleraar. Hij studeerde onder andere orgel, harmonieleer en compositie, en gaf later les aan verschillende universiteiten. Van 1958 tot 2000 was hij organist van de beroemde King’s Chapel in Boston en kreeg vele eerbewijzen en eredoctoraten.

Pinkhams vroege werken waren in een neoklassieke stijl, terwijl zijn latere werken moderner maar toch makkelijk te beluisteren waren. Hij gebruikte technieken waarbij een serie van noten in een vaste volgorde werd herhaald en hij integreerde elektronische muziek in zijn composities, wat toen vrij nieuw was. Hij schreef een groot aantal instrumentale en vocale werken, waaronder symfonieën, liederen en religieuze muziek.

Zijn bekendste werk is de Christmas Cantata uit 1957, geschreven voor gemengd koor, koperblazers en orgel. Dit werk toont de invloed van oude en nieuwe muziekstijlen en is populair bij koren vanwege de verrassende ritmes en de spannende en gevarieerde harmoniëen. Pinkhams werken blijven uitgevoerd worden door musici en koren wereldwijd.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

De nieuwsbrief houdt u op de hoogte van de actuele zaken binnen en rond het koor. Ook is er aandacht voor ontwikkelingen en projecten in de (nabije) toekomst.

3 + 12 =

Geweest:Matthäus Passion - J.S. Bach

De Haagse Matthäus klinkt elk jaar op Palmzondag in Amare. De Matthäus Passion van Johann Sebastian Bach behoort volgens velen tot de mooiste muziek ooit geschreven. Op 24 maart 2024, in een volgepakt Amare, liet Excelsior deze muziek spreken in al haar facetten.

 

Een geweldig concert! Zoveel subtiele kleuren, prachtig verstaanbaar en geweldige dynamische schakeringen. Ik heb echt een traantje weggepinkt. Het kinderkoor was ook heel goed. En Mirjam!!

Sheela van Rheenen

sopraan soliste en zangdocent Het Phondament

Wauw, wat een voorstelling was dit, zeg. Geweldig! @kzv_excelsior en @academyofvocalarts speelden Matthäus Passion in Amare.

CultuurSchakel

Haags cultuurfonds via Instagram

Johan Sonneveld (dirigent Excelsior, overleden december 2022 – red.) zou trots op jullie zijn geweest.

Solist bij de Matthäus Passion

  • Zij die niet net uit Amare zijn gekomen, hebben een ongehoord mooie Matthäus gemist. Het was super! 
– PJB
  • Heel, heel erg mooi. Ontroerend gewoon. Ik heb echt ademloos geluisterd en 30 november zet ik alvast in de agenda. Dit was een waar genot. Well done!
  • Gisteravond was een schitterende avond! Een heel mooie uitvoering!
  • Zelf vaak de MP gezongen bij een ander groot Haags koor, maar niet zo mooi als dit! Hulde en dank! – M. Wegerif
  • Het was fris, crisp en licht! Enorm van genoten. – Mariëtte
  • Geweldige dirgente, goed koor en Dave ten Kate was ontroerend.
Een selectie uit de reacties van toehoorders

Geweest: Kamerkoor Excelsior fonkelde met liederen over winter, licht & sterren
Juist in deze tijd van korte dagen en alle ingewikkelde dingen die in de wereld plaatsvinden, stak Kamerkoor Excelsior ons allen een hart onder de riem door het licht, de sterren en de vrede te bezingen.

Stralende klanken tilden ons in de aanloop naar Kerst naar het licht. Onder leiding van Mirjam van den Hoek klonken a capella zang en werken begeleid door orgel of piano en saxofoon. Van oude muziek van De Victoria en Tallis tot hedendaagse koorwerken van Lauridsen, Pärt en Whitacre. Op 9 december 2023 klonk deze prachtige muziek in de sfeervolle Oude Kerk in Maasland.

Geweest: W.A. Mozart Requiem & Krönungsmesse

Het Requiem en de Krönungsmesse zijn zonder twijfel de meest aansprekende koorwerken van Mozart. Hierin is Mozart in al zijn facetten te horen: virtuoos, meeslepend, ontroerend, jubelend, troostend en overweldigend.
Op zaterdag 30 september 2023 voerde Excelsior beide magistrale werken uit in een uitverkochte Heilige Antonius Abtkerk in Scheveningen.

Met dit concert debuteerde Mirjam van den Hoek als de nieuwe dirigent van Excelsior. In het prachtige interieur leidde zij koor, solisten en orkest naar een bewogen uitvoering van Mozarts meesterwerken. Een stralende avond met een enthousiast en geroerd publiek. Een debuut met een belofte voor de toekomst.

Wat hebben jullie goed gezongen gisteren, ik was ervan onder de indruk! En wat een waardige opvolger van Johan is Mirjam. Ik vond het weer een genoegen om met jullie te zingen.
Esther Kuiper

altsoliste bij het concert

Een goed debuut!
Eric Koevoets

organist bij het concert

  • Hierbij nog mijn hartelijke dank voor het prachtige concert van gisterenavond! Wat was het mooi!  En wat had ik een mooie plaats!! DANK en ook nog voor alle service m.b.t. ticket! Alles keurig verzorgd!! Koninklijk!


  • Gisteravond was een schitterende avond! Een heel mooie uitvoering!
  • Fantastisch, ook voor zo’n jonge dirigente!
  • Mooie en warme klank.
  • Gefeliciteerd en nog heel veel van zulke concerten gewenst!
  • Kun je trots op zijn, Mirjam!
  • Supermooi, wat een belevenis!
Reacties van toehoorders

Excelsior vulde 2022 met muziek

Johannes Passion

Op zaterdag 2 april 2022 bracht KZV Excelsior de Johannes Passion van Bach ten gehore in de Agneskerk in Den Haag. Een gloedvol en ontroerend concert met een enthousiast publiek.

Vanaf het openingskoor – Herr, unser Herrscher – tot en met het slotkoraal – Ach Herr, lass dein lieb’ Engelein – voert de Johannes Passion ons door het verhaal over de laatste levensdagen van Jezus. Anders dan in de Matthäus Passion staat in de Johannes Passion niet het lijden, maar de kracht van Jezus centraal. Met expressieve fuga’s, indringende koralen en levendige aria’s weet Bach ons allen te raken.

 

Duitse Romantiek

Kamerkoor Excelsior ging in het voorjaar van 2022 een bijzondere samenwerking aan met Kamerkoor Rotterdam. Samen vormden zij een koor van ongeveer 40 zangers met een programma van liederen uit de Duitse Romantiek.

De koren verzorgden twee concerten in één weekend: op zaterdagavond 21 mei in Rotterdam en zondagmiddag 22 mei in Den Haag. Op het programma stonden werken van Mendelssohn, Brahms, Schönberg en Rheinberger. Na twee coronajaren zonder concerten konden de zangers hun publiek eindelijk weer onderdompelen in een warm bad vol prachtige veelstemmige liederen, dit keer afkomstig uit de Duitse Romantiek.

 

Messiah van G.F. Händel

Dirigent Johan Sonneveld bewees opnieuw dat hij het orkest en het koor het beste uit henzelf kon laten halen. Zijn wijze van dirigeren was pure poëzie en liet de muziek spreken. De Messiah zou zijn laatste concert met Excelsior zijn. Een maand later, op 31 december 2022, overleed hij na een periode van ziekte.

“Sprankelend – geweldig gezongen, sterk koor en topsolisten – bijzonder mooi en één van de beste uitvoeringen ooit” – het zijn slechts enkele van de reacties op het concert. De wisselende dynamiek – van heel intiem tot uitbundig juichend – bezorgde deze bijzondere en bekende muziek extra lagen en wist daarmee écht te ontroeren!

Messiah is zonder enige twijfel het meest populaire en bekende werk van Georg Friedrich Händel. Met zijn optimistische muziek, aanstekelijke koordelen en prachtige aria’s is Messiah al bijna drie eeuwen lang geliefd bij een groot publiek.
De componist schreef aanvankelijk vooral opera’s, voordat hij zich toelegde op de oratoria. De eerste uitvoering van Messiah – op 13 april 1742 – was meteen een groot succes. Oorspronkelijk was het werk bedoeld om rond Pasen uitgevoerd te worden, maar vanwege het eerste deel – de geboorte en het leven van Christus – en de hoopvolle toon is het de geschiedenis ingegaan als een typisch kerststuk.

Repertoire

Excelsior heeft sinds haar oprichting in 1881(!) een rijk repertoire opgebouwd. Daarin neemt de Matthäus Passion natuurlijk een belangrijke plaats in. Maar nog veel meer grote klassieke koorwerken hebben op de lessenaar gestaan. En in de laatste decennia zijn daar uitdagende moderne composities aan toegevoegd.

Hier ziet u voorbeelden van ons publiciteitsmateriaal uit de afgelopen jaren.
Door ons uitgevoerd repertoire kunt u beluisteren op een speciaal samengestelde speellijst op Spotify.

Abonneer u op onze nieuwsbrief!

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

De nieuwsbrief houdt u op de hoogte van de actuele zaken binnen en rond het koor. Ook is er aandacht voor ontwikkelingen en projecten in de (nabije) toekomst.

11 + 8 =